De achterliggende gedachte van linkbuilding

Geplaatst op 06-12-2021

Categorie: Computer en internet

Hoge posities in de zoekresultaten van zoekmachines zorgen vaak voor ‘gratis’ bezoek aan de website. Het woord gratis staat hier bewust tussen aanhalingstekens omdat de tijd, moeite en soms toch ook kosten die de site eigenaar of webmaster moet maken om op hoge posities in de zoekresultaten te komen wordt over het algemeen niet meegerekend. Om SEO te doorgronden is het belangrijk de functie van een zoekmachine te analyseren.

Zoekmachines willen in feite maar twee dingen. Ten eerste een groot aantal gebruikers aan de vraag kant opbouwen. Daarnaast willen zoekmachines met deze gebruikers de juiste propositie aan adverteerders aan de aanbod kant kunnen aanbieden. Vanzelfsprekend kan dit alleen wanneer vraag en aanbod aan elkaar gewaagd is en er weinig tot geen ruis ontstaat. Vanuit dit oogpunt zullen zoekmachines er alles aan doen het gebruikersgemak te optimaliseren en misbruik op alle manieren te voorkomen.

Zoekmachines zijn slimme computerprogrammas die de ontzettend grote hoeveelheid websites en artikelen op waarde moeten schatten zodat de gebruiker keer op keer de juiste informatie voorgeschoteld krijgt. Zou dit stoppen, dan gaat de gebruiker ergens anders heen en verliest de zoekmachine adverteerders. Daarom kijkt een zoekmachine naar een combinatie van keyword rich en informatieve content, versterkt met backlinks, en de duur dat bezoekers op de website of een willekeurig artikel blijven hangen. Het algoritme van de zoekmachine kan een inschatting maken of bezoekers de website artikelen lezen, of dat deze even komen kijken en weer weggaan. Het laatste is een indicatie dat de website niet de juiste content bij het keyword levert en dus een lagere positie moet krijgen.

Startpaginas zoals Startmee en Slimmestart zijn een goed begin om een website te laten indexeren maar zijn in de meeste gevallen onvoldoende om een website een blijvend hoge ranking te garanderen. Daarvoor moet meer gedaan worden. Linkbuilding kan gezien worden al seen ‘voting contest’ waarbij niet iedere link en niet iedere pagina dezelfde waarde heeft. Daarbij is een link waarmee fysieke bezoekers, en niet slechts een algoritme, naar een andere pagina worden doorverwezen van grote waarde. Een divers linkprofiel waarbij verschillende linkuilding technieken met elkaar worden verbonden is daarmee aan te raden.